کد مطلب:150351 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:246

امام حسین و قیامی خونین
امـام حسـن(ع) در سـال چهل و نهم هجـری به شهادت رسیـد و امـام حسیـن(ع) امامت را عهده دار شـد. او به همان دلایل كه برادرش صلح كرده بـود، علیه معاویه قیام نكرد و در پاسخ نامه هایی كه به او نوشته شده بود، فرمود: «وجدان مـن اجازه نمی دهد، پیمانی را كه با معاویه بسته ایـم، بشكنـم و تا معاویه زنـده است، برهمان عهد پایدار هستـم و پس از درگذشت او، در تصمیم خود تجدید نظر خواهم كرد.» معاویه در شصت هجـری، پـس از آنكه به رغم پیمان خـود با امام حسـن(ع)، یزیـد را به فـرمانروایـی مسلمانان منصـوب كرد و برای او بیعت گرفت، درگذشت.

روزی كه مروان مـی خـواست از امام حسیـن(ع) نیز برای یزیـد بیعت بگیرد، امام فرمود:

«انالله و انا الیه راجعون و علـی الاسلام السلام اذ قد بلیت الامه براع مثل یزید.» همانا از خداییم و به سوی او باز می گردیـم و بر اسلام باید فاتحه خـوانـد; زیرا امت به رهبری مثل یزیـد مبتلا شده است.

و اسلام در خطر قرار گرفت و تنها قیامی خـونیـن می تـوانست وجدان خفته مردم را بیدار و كاخ ظلم را متزلزل سازد، امام(ع) در ایـن راه گام نهاد و برای آگاه كردن مردم كـوفه طی نامه ای اعلام كرد:

«فلعمری ما الامام الاالعامل بالكتاب و القائم بالقسط و الـدائن بدیـن الحق.» به جانـم سوگند، امام جز كسی كه عمل به كتاب خدا كنـد و عدالت را به پـا دارد و راه حق را مـی پیمـایـد، نیست.

او، در وصیت نـامه ای كه قبل از خـروج از مـدینه به «محمـدبـن حنفیه» نـوشت، هـدف قیـام خـود را ایـن گـونه تـرسیـم كــرد: «مـن بـرای طغیان و خـودداری از قبـول حق و فساد و ستـم خـارج نشدم، بلكه برای اصلاح امـور امت جدم خارج می شـوم. اراده كرده ام امـر به معروف و نهی از منكـر كنـم و روش جـدم و پـدرم علـی بـن ابی طالب(ع) را پیـش گیرم. در بیـن راه مكه و كـوفه (منزلگاه ذی حسـم) در خطبه ای به یـارانـش فـرمـود:

«الاتـرون الی الحق لایعمل به و الـی الباطل لایتناهـی عنه لیرغب المـومـن فـی لقاء الله محقـا فـانـی لا اری المـوت الاالسعاده و الحیاه مع الظالمیـن الا برما.» آیا نمی نگرید به حق عمل نمی شود و از باطل جلـوگیری نمی گردد؟ بنابرایـن، اشتیاق مـومـن به لقای خدا (و شهادت طلبی) سزاوار و لازم است. مـن در ایـن وضع، مرگ را جز سعادت و زنـدگـی بـا ستمگـران را جز رنج و شكست نمـی دانــم. سرانجام امام رسالت خـویـش را با ترسیـم خط سرخ شهادت به پایان برد.